Penumbra Black Paque - recenzja

2011-05-08 , Papiewski Łukasz , Gry

[img] http://games.astaroth.eu/upload/papi/penumbra_logo.jpg [/img] [b]Wymagania minimalne[/b] Procek: Pentium III 1 GHz Ram: 256 MB Grafa: GeForce 3 32MB [b]Testowane na[/b] Procek: athlon xp 2GHz Ram: 1GB Grafa: GF 6600GT 128MB Gra jest sequel'em Penumbra - Overture. Rozwojem wszystkich części zajmuję się mała firma Frictional Games ze Szwecji. Silnik został napisany skrupulatnie od początku i efekty tego są jak najbardziej pozytywne. Wszelkie interaktywne elementy są realistycznie teksturowane, dodatkowo mamy innowacyjną metodę interakcji z nimi. Możemy przesuwać, otwierać, skręcać, przerzucać, przewalać, ustawiać obiekty. Przykładowo nie klikamy na drzwi tak jak jesteśmy przyzwyczajeni, mu je otwieramy powolnym ruchem. Przywyknięcie do takiego silnika jest bardzo intuicyjne, jednak dobrze przejść krótkie wprowadzenie na początku gry ukazujące jego podstawowe możliwości, bo inaczej w pierwszej lokacji nie uda nam się zgnieść monety w kowadle i odkręcić kratkę wentylacji, uniemożliwiając tym wyjście z zakneblowanego pokoju. Nie trzeba chyba wspominać jak taki czysto fizyczny świat komponuję się psychologicznym odzwierciedleniem umysłu bohatera, słyszącego jakieś głosy w głowie, mający czasem jakieś zwidy. Cieżko odróżnić i rozdzielić te dwa świty, czasem nie wiadomo czy to co nas atakuje na prawdę jest jakimś szalonym demonem czy człowiekiem z opuszczonego laboratorium, w którym były badania na tajemniczym wirusem. Przypomnijmy historię z części pierwszej: Philip szuka swojego ojca, na podstawie pozostawionego listu a w nim kilku mglistych informacji. Nie wiemy jak, skąd, dlaczego, po prostu odruchowo postanawiamy odnaleźć naszego tajemniczego ojca. Większość akcji toczy się wyglądającej jak mauzoleum porzuconej kopalni. W części drugiej to my szukamy Philipa. I z tego co mogę jeszcze zdradzić to, że znajdujemy się w podziemiach tajnej, opuszczonej organizacji Archaic. [hide]//Jak dla mnie Penumbra jest pewnym specyficznym. [/hide] Sporo tu elementów zagadek , które są głównymi punktami pozwalającymi na dalszą grę. Warte uwagi jest to że tu nie walczymy ze wszystkim dokoła, tu raczej uciekamy. Może nie każdemu to odpowiadać, ale z braku shotguna pod ręką nie ma wyjścia. [hide]//Ukończyć grę można nawet w sześć godzin więc tymbardzie ale wszelkie północne godziny spędzone [/hide] [b]Geneza nazwy[/b] Penumbra to w grach fabularnych osadzonych w fikcyjnym Świecie Mroku część krainy duchów leżąca tuż za Zasłoną oddzielającą świat duchowy od fizycznego. Penumbra jest duchowym odbiciem świata fizycznego. Jej krajobraz odpowiada krajobrazowi w fizycznej rzeczywistości z tym, że pojawiają się w nim tylko te rzeczy, z którymi wiążą się jakieś emocje i wspomnienia. Im jest ich więcej, tym obiekt wyraźniejszy i tym bardziej widoczna jest jego natura. Nazwa pochodzi od słowa 'umbra' mającego wiele znaczeń (zasłona, kolor farby, zaćmienie). [b] O grze[/b] Ogólnie klimat, jak by to wyglądało z powyższych frazesów, dość ciekawy. Najbardziej mnie jednak uwiódł silnik. Bardzo realistyczny, świetnie odzwierciedlona fizyka. Na razie gram, więc najbliższe przemyślenia wkrótce... [b]Parę screen'ów[/b] [img]http://www.gamernode.com/upload/manager////Eddie/Reviews/Penumbra/41203227742.jpg[/img] Ciemno wszędzie , głucho wszędzie [img]http://www.gamernode.com/upload/manager////Eddie/Reviews/Penumbra/31203227757.jpg[/img] Ach te zagadki, a jest ich sporo .... [img]http://technopolis.polityka.pl/wp-content/uploads/2008/Screeny/Screen1_1.jpg[/img] [b]Podsumowanie[/b] [hide] // //( któremu towarzyszy ponury skrzek zawiasów... ) co pozwala na lepszy element grozy. //Podejmując wątek drzwi to nie wiem dlaczego zamykam je z powrotem, //żeby czasem jakś postać [/hide] To może dla relaxu partyjkę w resident Evil :lol:

Cytaty

- Simplicity is the ultimate sophistication. - Leonardo da Vinci,
- Popularny człowiek wzbudza zawiść potężnych - Thufir Hawat o Leto Atrydzie (na Kaladanie),
- Szczęście następuje po smutku, a smutek po szczęściu; człowiek jest naprawdę wolny, gdy przestaje rozróżniać między smutkiem a szczęściem, między dobrem a złem - Aforyzmy buddyjskie.